daytime.ro
 
 

Planul Inclinat Covasna

A fost construit din initiativa lui David Horn de catre inginerul Emil Lux in 1886 si finalizat de catre baronul Groedel.
 
 
Intr-o lume pline de variabile, ingeniozitatea omului ramane o constanta, indiferent de era, de locatie sau de cultura. Unul dintre lucrurile care demonstreaza afirmatia de mai sus este cunoscut sub numele de Planul Inclinat.
Pentru cei ce nu stiu, Planul Inclinat este un monument tehnic, unic in Europa, care se afla situat in orasul Covasna, in zona Vaii Zanelor. Acesta a fost construit din initiativa lui David Horn de catre inginerul Emil Lux in 1886 si finalizat de catre baronul Groedel.

La inaugurare, acesta era cel mai important sistem de cai ferate inguste din Carpati, unificand trei elemente importante: vagoanele trase de cai, planul inclinat si locomotivele cu aburi.
Planul Inclinat a fost operational pana in anul 1999, cand datorita reducerii exploatarilor de lemne din zona, s-a hotarat conservarea sa si transformarea in obiectiv turistic.

Dar cum functioneaza Planul Inclinat?
Principiul de baza este foarte simplu: planul inclinat folosesea doua platforme de cate 3 metrii latime si 6 metrii lungime care sunt legate una de cealalta printr-un cablu gros de 28 mm si un sistem complex de scripeti actionati de la cabina de comanda din partea superioara a planului inclinat. Atunci cand pe platforma din sus era asezat un vagon plin cu lemne pe platforma de jos era asezat un vagon gol. Forta gravitatiei facea ca vagonul plin sa il traga sus pe cel gol de pe platforma de jos. La mijlocul planului cele doua platforme se evitau, aici existand o bifurcatie a sinelor. Tot procesul era controlat de la cabina de franare din partea superioara a planului inclinat.

Chiar daca principala functie era transportul de materiale lemnoase, la inceputul secolului XX, Planul Inclinat era folosit si pentru transportul de persoane atunci cand conditiile de circulatie intre Covasna si Comandau erau foarte grele. Totusi, datorita riscurilor implicate, transportul de persoane a fost interzis mai tarziu.

Astazi Planul Inclinat nu functioneaza, dar el poate fi vizitat, iar pe sectorul Covasna-Subsiclau circula ocazional o mocanita (locomotiva cu abur), care este folosita pentru agrement.
Deci, daca va aflati in Covasna, nu ezitati sa vizitati Planul Inclinat, care, chiar daca paleste in comparatie cu tehnologia pe care o folosim acum, ne aduce totusi aminte de acei visatori care au avut curajul si prieceperea de a-si transforma visele in realitate.

Autor: Mirabela Bendea

Intr-o lume pline de variabile, ingeniozitatea omului ramane o constanta, indiferent de era, de locatie sau de cultura. Unul dintre lucrurile care demonstreaza afirmatia de mai sus este cunoscut sub numele de Planul Inclinat.
Pentru cei ce nu stiu, Planul Inclinat este un monument tehnic, unic in Europa, care se afla situat in orasul Covasna, in zona Vaii Zanelor. Acesta a fost construit din initiativa lui David Horn de catre inginerul Emil Lux in 1886 si finalizat de catre baronul Groedel.

La inaugurare, acesta era cel mai important sistem de cai ferate inguste din Carpati, unificand trei elemente importante: vagoanele trase de cai, planul inclinat si locomotivele cu aburi.
Planul Inclinat a fost operational pana in anul 1999, cand datorita reducerii exploatarilor de lemne din zona, s-a hotarat conservarea sa si transformarea in obiectiv turistic.

Dar cum functioneaza Planul Inclinat?
Principiul de baza este foarte simplu: planul inclinat folosesea doua platforme de cate 3 metrii latime si 6 metrii lungime care sunt legate una de cealalta printr-un cablu gros de 28 mm si un sistem complex de scripeti actionati de la cabina de comanda din partea superioara a planului inclinat. Atunci cand pe platforma din sus era asezat un vagon plin cu lemne pe platforma de jos era asezat un vagon gol. Forta gravitatiei facea ca vagonul plin sa il traga sus pe cel gol de pe platforma de jos. La mijlocul planului cele doua platforme se evitau, aici existand o bifurcatie a sinelor. Tot procesul era controlat de la cabina de franare din partea superioara a planului inclinat.

Chiar daca principala functie era transportul de materiale lemnoase, la inceputul secolului XX, Planul Inclinat era folosit si pentru transportul de persoane atunci cand conditiile de circulatie intre Covasna si Comandau erau foarte grele. Totusi, datorita riscurilor implicate, transportul de persoane a fost interzis mai tarziu.

Astazi Planul Inclinat nu functioneaza, dar el poate fi vizitat, iar pe sectorul Covasna-Subsiclau circula ocazional o mocanita (locomotiva cu abur), care este folosita pentru agrement.
Deci, daca va aflati in Covasna, nu ezitati sa vizitati Planul Inclinat, care, chiar daca paleste in comparatie cu tehnologia pe care o folosim acum, ne aduce totusi aminte de acei visatori care au avut curajul si prieceperea de a-si transforma visele in realitate.
 

 

 
|
|